På skuten

Peder Haugfos

Skrevet av MATAE | Jan 24, 2025 7:02:35 AM

Navn: Peder Haugfos

Stilling / Styreverv: Freelance Creative Strategist / Creative Director i Fingerspitzgefühl

Peder er en kreativ strateg og kreativ leder som jobber med å skape meningsfulle forbindelser mellom merkevarer og folk. Han utfordrer merkevarer i å trå ut av komfortsonen sin og utforske nye visuelle språk, for å skille seg ut i overmettet marked, med altfor mye homogene design- og innholdsopplevelser. Fra Bergen har han jobbet med merkevarer som BBC, Blomqvist, Grilstad, VG, RTS Sveits, VRT Belgia og Fisketorget i byen. Han utvikler kreative konsepter og setter retning for merkevarer for å aktivere merkevarer inn i nye markeder og kontekster. Med bachelor i journalistikk og mastergrad i forretningsutvikling og design fra NTNU og TU Berlin har Peder et tverrfaglig og visjonært blikk på det å dra merkevarer framover. 

Hvordan kan du bidra med din kompetanse inn i et styre?
Jeg brenner for innovasjon, disrupsjon og autensitet. Jeg har mange tanker om hvordan merkevarer kan oppnå sitt fulle potensiale gjennom å bygge langsiktige og tillitsfulle bånd med sine sluttbrukere, enten det er organisasjoner, produkter eller papiraviser vi snakker om. 

Jeg har alltid vært et oppkomme av idéer, og de senere årene har jeg jobbet med å skape oppmerksomhet rundt merkevarer og prosjekter. Gjennom min master i innovasjon, forretningsutvikling og design thinking har jeg også utviklet en solid kommersiell teft, som gjør at jeg kan utarbeide konsepter og forankre idéer med både kreativitet og strategisk fokus.

Jeg er fremoverlent og villig til å utfordre konvensjonelle metoder for merkevarer som virkelig tør å bli lagt merke til. Jeg er god til å peke retning for visuelle uttrykksformer og digital og fysisk tilstedeværelse for merkevarer i en rekke markeder. Videre vil jeg bidra med å posisjonere merkevarer gjennom å være tidlig ute med å identifisere kommende trender og teknologi som kan gi selskapet et fortrinn innen hvordan de markedsfører seg selv i nye flater. 

Jeg ønsker å se på muligheter i b2c-markeder og har god erfaring med organisasjoner innen friluftsliv og miljø, aktører innen reiseliv, mote og highend-opplevelser, mediebransjen, musikk, kunst og kultur. 

Hva er du mest stolt over i din karriere?
Jeg tror det må være å bli invitert til BBC sin innovasjon- og utviklingsavdeling i London. Her fikk jeg utfordre designere, journalister og ledere på toppnivå til å tenke nytt når det kommer til ulike former for å distribuere nyheter og annet innhold til en global ungdomskultur. 

Videre tror jeg det faktum at jeg takket nei til en mulighet i London for å følge hjertet med å flytte til Bergen og balansere jobb, natur og kultur var ganske “ballsy”. Det har skapt mye hodebry siden jeg operer i en bransje som trapper ned, men det begynner å svinge opp igjen nå og jeg har ting å gjøre. 

Hva er den viktigste erfaringen du tar med deg fra å ha startet eget selskap?
Det finnes ingen fasit på noe som helst, veien blir til mens man går og du må være agil og respondere på kunders behov samtidig som du må stå støtt i hvem du er og hva du kan. Ikke vann deg ut, men stå for noe sært i et konkurranseutsatt marked over tid og det vil gi pay-off. 

Hva er det beste rådet du har fått i din karriere?
“Stå på” - Arne Næss og “Amor fati” - Epiktet.