Kompetanse i styrerommet
Respondentene i undersøkelsen identifiserer ulike kompetanseområder de mener mangler i styrer. Blant disse nevner de behovet for markedserfaring og kompetanse på kommersiell forretnings-modellinnovasjon, spesielt innen teknologi og risikovurdering.
«Alt mulig, men generelt erfarne ledere med industri-/markedserfaring og oppdatert kontaktnett. Vi kan finans og forretningsutvikling, men alt skal til slutt verdsettes i et marked - og alle markeder har ulik dynamikk - som er ferskvare».
Enkelte respondenter etterlyser også en stemme «utenfra» som kan bidra til å skille selskapet fra konkurrentene og vurdere teknologiske løsninger. Digital kompetanse, teknologi, kunstig intelligens, bærekraft og kompetanse innen endringsprosesser og endringsledelse blir også trukket fram. Noen påpeker behovet for kompetanse fra andre næringer som er lengre fremme i bruk av ny teknologi, i tillegg til strategi- og forretningsutvikling.

«Vi mangler den mer objektive stemmen, spesielt innen teknologi. Hvordan klare å skille seg fra konkurrentene med bruk av teknologi, det vil si hvordan utvikle løsninger som de andre ikke har tenkt på. I dag er for mange i styret bundet av historien, der følelser får for mye plass. Jeg ville gjerne hatt et styremedlem som klarte å se oss fra utsiden, sammenligne oss med konkurrentene, og da spesielt på de teknologiske løsningene. Jeg ser også at risikovurdering og compliance er en mangel i dag»
Samtidig understreker noen at de allerede sitter i styrer med bred og god kompetanse, mens andre ser behov for mer mangfold, spesielt innen bærekraftskompetanse. Videre understreker respondentene betydningen av erfarne ledere med bred markedsmessig innsikt, kompetanse innen økonomi, juss, bransjekunnskap og interkulturell forståelse. Respondentene våre etterlyser også innovasjons-kompetanse, endringsledelse og en mer analytisk tilnærming i styrearbeidet. Når vi ber respondentene om å rangere hvilken kunnskap og ferdigheter de selv mener er vesentlig i styret i tiden som kommer, ser listen slik ut:
- Forretningsutvikling
- Risiko
- Investering
- Teknologi
- Organisasjon/omstilling
- Bærekraft
- Merkevare
- Innsikt i globale markeder